Hannah Smith

6 november

​Hejsan, ska alldeles strax studsa iväg till köket och göra kaffe och sen titta över veckans uppgifter i väntan på dagens sista lektion som pågår mellan 17.45 och 21.00 ikväll. Tuffa tre timmar då jag ska ha haft tre lektioner innan men idag behövde jag bara gå på den första, käkade lunch i skolan i hopp om att kunna plugga lite där men som så många gånger tidigare (har försökt x-antal gånger i Sverige) så insåg jag att jag fokuserar bättre hemma. Första gången jag har denna kurs så hoppas den är intressant nog för dess många timmar, har en ny kurs imorgon kväll också. Skulle egentligen behöva fylla på kylen lite men har inte tid med det idag...

Men över till något mycket roligare, i helgen besökt jag och 6 av mina vänner här i Tallinn, grannlandet Lettlands huvudstad Riga. För några dagars "semester"  vi tog bussen dit och hade hittat ett prisvärt hostel med gångavstånd till allt. Vi åkte mitt på dagen i fredags och bussresan tog 4 timmar och ca 40 minuter, bussresan var supersmidig med gratis kaffe, och gratis filmer på en egen skärm allt du behövde var hörlurar. Utbudet gällande filmer var riktigt bra massa att välja mellan och de flesta var populära filmer eller åtminstone filmer du hört talas om. Dessutom bekvämt nog för att somna vilket var bra då jag sovit dåligt under natten.

Vi var framme där vi skulle bo runt 6 tiden och jag blev riktigt positivt överraskad då jag trott att rummen skulle vara små och sunkiga eftersom det var så pass billigt, ca 200 kronor (20 euro) per person för två nätter. Men vi bodde som i ett lägenhetshus med två st två persons rum i ena "lägenheten" och i dörren mitt emot ett rum för tre personer, soffa, kyl, dubbla toaletter osv. På båda ställena var vi de enda som bodde även om det bodde andra i huset, så det var riktigt skönt, jag och två till sov i tre persons rummet och det var riktigt fint, stort och luftigt så är super nöjd med det. Eftersom vi alla var hungriga valde vi att var snabba tillbaka till old town för att hitta lite mat. Vi hamnade på ett Stället som heter double coffee även om planen var att besöka the jumping frog, tyvärr var de fullt båda dagarna så får ta den restaurangen på nästa resa. Vi drack lite vin och käkade mat för mig blev det en pasta med tomat och mozzarella, tråkigt och bekvämt val det vet jag men pasta går alltid hem och den här var riktigt god. När vi käkat klart bestämde vi oss för att köpa med oss ett par öl var och chilla tillsammans på rummet istället för att gå till någon bar. Så vi satt och snackade och spelade ett spel som heter piccolo till strax efter tolv när vi la oss för natten.

Lördagen började med  att vi gick upp vid nio tiden lämnade rummen vid 10 och gick till "kärnan" av staden alltså den gamla delen vi hittade ett mysigt ställe för frukost vid namn Bake Berry där de hade otroligt mycket att välja mellan, en del veganskt dessutom. Jag åt en blå yoghurt med bland annat drakfrukt i, drack en latte och ett glas apelsinjuice, super mysigt ställe som jag verkligen kan rekommendera att ni besöker för frukost eller bara en vanlig fika. Vid tolv snåret började en guidad tur som visade en hel del saker men utan fokus på de gamla delarna utan visade delar lit utanför "kärnan" så som delar från sovjet-tiden m.m. Riktigt bra då jag tror att vi annars hade missat de vi nu fick se, turen varade i ca två timmar och där efter åt vi lunch innan vi strosade runt i de gamla delen av staden ett tag till. Runt 18 var vi tillbaka på rummen för att lämna lite saker, ladda telefoner och fixa oss lite till kvällen. Vid 20 bar det av till stan igen för middag, den åt vi på ett ställe som heter Firewood, även denna restaurang var mysig här beställde jag bläckfisk ringar och en grekisk sallad riktigt gott även om salladen var lite stor för att jag skulle orka hela. Min mat och dryck (bubbel-vatten) gick på 10 Euro så väldigt prisvärt. Runt tio begav vi oss till Rock Café en bar med karaoke där spenderade vi resten av kvällen innan vi gick hemåt vid tre tiden. Hade riktigt kul här lite dans blev det, men även massa skratt och några drinkar/öl. Somnade riktigt gott efter en lång dag i sängen.

Det här med karaoke barer har faktiskt växt hos mig sen jag kom hit, även om jag fortfarande inte skulle sjunga själv så är det kul att kunna sitta och sjunga med i till låtar man glömt existerar, hehe. Sista dagen var söndagen vi checkade ut vid tolv käkade frulle ganska nära där vi bott och sen tog vi oss mot buss stationen, köpte mat och dryck till hemresan sen kom bussen vid 14.15 och våra timmar hem började. Var hemma här vid 19 och la mig då i sängen med datorn innan jag lagade middag och somnade. I övrigt är Riga en riktigt mysig stad med massa parker, skulle verkligen vilja åka tillbaka under våren/sommaren och bara gå runt nu var det lite för kallt för att kunna gå runt och njuta av parkerna m.m men staden i sig var riktigt om tyckt av mig iaf.

Förlåt för ett super långt inlägg, lägger upp fler bilder i ett annat.